کرمانشاه دیار مردان بزرگ

ساخت وبلاگ

مرحوم علی آقا جاویدان فرزند علی محمد جاویدان در سال 1311 در کرماشان متولد شد. برادران ایشان آقایان محمد علی، علی اشرف و غلامعلی جاویدان میباشند. علی آقا از دوران کودکی و به تشویق پدرش که یکی از بازاریان سرشناس شهرمان بود، به ورزش باستانی تشویق شد. در کنار تحصیل و ورزش، در مغازه ی پدر نیز مشغول به کار و فعالیت بود. آوازه ی کشتی و قدرت او خیلی زود در کرماشان و بعد از آن در سایر شهرهای ایران از جمله: همدان، تهران، شیراز، مشهد و ... پیچید. علی آقا هم دوره ای جهان پهلوان تختی بود و شایع است که برخی اوقات تختی، علی آقا را به محل تمرینات خودش دعوت میکرد و با هم کشتی تمرین میکردند. ایشان در تیم کشتی شهرمان موفقیتهای زیادی کسب کرد و در سایر شهرهای ایران، پشت پهلوانان زیادی را با خاک کف زورخانه آشنا کرد. کشتی های علی آقا در همه جا تماشاچیان زیادی داشت و برخی اوقات طرفدارانش برای تماشای زورآزمایی این پهلوان از کرماشان و سایر شهرهای دیگر، به محل انجام مسابقات وی میرفتند. ایشان هم در کشتی پهلوانی مقامدار بود و هم در کشتی آزاد. علی آقا هم مثل پهلوان گلزار کرماشانی، باعث مطرح شدن نام شهرمان در ایران شد و از آن زمان بود که با شنیدن نام کرماشان، اولین چیزی که به ذهن مردم شهرهای دیگر میرسید، واژه ی «پهلوان» بود که البته این فرهنگ پهلوانی به هر دلیلی در حال از بین رفتن بوده که اساتید حتما بهتر از بنده دلایل آن را میدانند و این فرهنگ کاملا استحاله شده است.
گوشه ای از زندگی علی آقا جاویدان در حوزه ی زندگی خصوصی ایشان میباشد که وارد آن نمیشویم. فقط به ذکر این مطلب بسنده میکنیم که به علت زد و بندهایی با یکی از خوانین هرسین، مدتی این پهلوان در زندان به سر برد و بعد از انقلاب و طی کردن بخشی از دوران محکومیت خود از حبس آزاد شد. در مرحله ی بعد از زندگیش، علی آقا به شغل فرش فروشی مشغول بود تا اینکه سرانجام در اردیبهشت سال 1374 در اثر نارسایی کبد درگذشت. ثمره ی زندگی ایشان، 4 فرزند بنامهای پیمان، کامران، کیهان و احسان جاویدان میباشد.

کرمانشاه دیار مردان بزرگ...
ما را در سایت کرمانشاه دیار مردان بزرگ دنبال می کنید

برچسب : پهلوان علی آقا جاویدان, نویسنده : داداشی kermanshah بازدید : 2564 تاريخ : شنبه 8 تير 1392 ساعت: 5:53

تاریخ پر فراز و نشیب کرمانشاه دلاوران زیادی رو به خود دیده ولی متاسفانه از جوانمردان سالهای نه چندان دور کرمانشاه کمتر مطلبی به چشم میخورد مردانی که قصه مرام و معرفتشان دهان به دهان  نقل شده تا به گوش ما رسیده است که البته بعضی مواقع کم لطفی هایی هم شده و متاسفانه بعضی از کسانی که اطلاع کافی از مرام این عزیزان نداشته وبه ناحق در مورد شان حق مطلب را ادا نکرده اند.در این مقاله قصد داریم که مرام و معرفت پهلوانها و با مرامهای قدیم کرمانشاه رو برای جوانان عزیز همشهری یادآوری کنیم تا بدانند که اونا بیشتر مرام مولا علی رو مد نظر داشتند و معروفیتشان به خاطر دعوا و عربده کشی نبوده بلکه به خاطر مردم داری و عشق به مولا علی بوده.چه بسا تو همین شهر خودمان داشتیم امثال کسانیکه از نظر گردن کلفتی کم نبودن ولی الان اسمی ازشون نیست چون از نظر اخلاقی خوب نبودند و جایی تو دل مردم نداشتن.

علی آقا جاویدان حسن الفتی

کرمانشاه دیار مردان بزرگ...
ما را در سایت کرمانشاه دیار مردان بزرگ دنبال می کنید

برچسب : مردان قدیم کرمانشاه,علی آقا جاویدان, حسن الفتی,پهلوان تقی تیموریان,پهلوان غلامرضاخان الفتی, نویسنده : داداشی kermanshah بازدید : 8239 تاريخ : شنبه 8 تير 1392 ساعت: 3:40